Omgaan met angst

Aangezien angststoornissen zelden vanzelf over gaan is het belangrijk om tijdig hulp te zoeken. Het is daarbij uitermate belangrijk te erkennen dat er sprake is van een probleem dat aangepakt moet worden. Er bestaan diverse mogelijkheden om aan de angst te werken. Zelfhulpboeken of een cursus op internet kunnen de angstklachten verminderen of helpen oplossen. Patiëntenorganisaties verschaffen informatie en de mogelijkheid tot lotgenotencontact.

Indien de klachten invloed op het dagelijkse leven hebben is het verstandig de huisarts te raadplegen. Deze kan u doorverwijzen naar een psychotherapeut, vrijgevestigde psycholoog of een instelling voor geestelijke gezondheidszorg (ggz). Informeer daarbij naar een hulpverlener die ervaring heeft met het behandelen van angstklachten. Ook kunt u voor behandeling terecht bij gespecialiseerde poliklinieken of een kliniek voor mensen met angststoornissen.


Angstklachten zijn dikwijls goed te behandelen met gedragstherapie en medicijnen.

Hoewel een angststoornis over het algemeen ook voor de partner, kinderen en vrienden een zware belasting is, kunnen deze personen uit de directe omgeving veel steun bieden en een bijdrage aan het herstel leveren. Mensen die al langer angstig zijn en dit voor hun omgeving verborgen houden raken dikwijls hun werk en vrienden kwijt en vereenzamen.

Op onderstaande pagina’s staan informatie en tips voor:

Mensen met een angststoornis
Naasten van personen met een angststoornis

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten